Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Перепечкіна Світлана Євгенівна. Фоностилістична варіативність мовлення викладачів Німеччини. : Дис... канд. наук: 10.02.04 - 2006.



Анотація до роботи:

Перепечкіна С.Є. Фоностилістична варіативність мовлення викладачів Німеччини. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови. – Київський національний університет іменi Тараса Шевченка. – Київ, 2006.

Дисертація присвячена комплексному аналізові варіативності вимови викладачів Німеччини (носіїв німецької мови) на сегментному рівні.

Дослідження ґрунтується на положенні про взаємодію соціального та ситуативного чинників, внаслідок якої виникає комплекс фонетичних особливостей, що співвідносяться із соціолектними (як притаманні мовленню представників певної соціальної групи) і з фоностилістичними (як пов’язані із ситуацією спілкування та стилем). Фонетичні варіанти реєструються у типових для викладачів життєвих ситуаціях (на лекції, семінарі, під час перерв між заняттями тощо), а також у ситуаціях, схожих з ними за ступенем офіційності і спеціально створених для експерименту (читання списків слів і текстів, інтерв’ю). Результати кореляційного аналізу становлять основу «змінних правил» реалізації вимовних одиниць (фонологічних змінних – ФЗ) у мовленні інформантів залежно від позиції в слові та ситуації спілкування. Виражені у числовому значенні, ці правила розглядаються як диференційні ознаки, що вказують на частотність реалізації ФЗ та їх варіантів, характерну для мовлення представників цієї соціально-професійної групи. Фоностилістична диференціація мовлення викладачів знаходить своє вираження у трьох основних стилях вимови, що розрізняються кількістю редукованих та асимільованих форм.

Головним принципом проведеного соціофонетичного дослідження є аналіз вимови з урахуванням соціальної належності мовців і ситуації спілкування. Соціальний та ситуативний чинники виступають у тісному взаємозв’язку і стають причиною виникнення в мовленні комплексу фонетичних особливостей, які можна віднести до соціолектних (як притаманні мовленню представників певної соціальної групи) і фоностилістичних (як пов’язані з ситуацією спілкування та стилем).

Вимовні особливості, спричинені соціальною приналежністю й професією, соціальним статусом, зводяться до невеликої кількості редукцій та асиміляцій: оскільки викладачі орієнтуються на так званий літературний стандарт (соціальний престиж його в німецькому суспільстві вищий, ніж будь-якого регіонального варіанта), відбувається свідоме шліфування мовлення (і вимови). Стилістична диференціація вимови має ситуативну зумовленість і здійснюється на підставі таких критеріїв: ступінь чіткості вимови (ретельність артикуляції) і кількість випадків редукції, асиміляції та слабких форм ненаголошених слів.

Фонетична варіативність, яка представлена процесами асиміляції та редукції, елізії, послаблення і втрати твердого приступу голосних, послаблення придиху глухих проривних приголосних, найбільшою мірою характерна для вимови викладачів у ситуації неофіційного спілкування. В офіційній ситуації типовим для викладачів є вживання стандартних вимовних форм при наявності окремих некодифікованих варіантів, кількість яких у менш офіційних умовах поступово зростає. Полярними, таким чином, виявляються дві ситуації спілкування – офіційна, з мінімальною кількістю варіантів, що відрізняються від кодифікованої норми вимови, і неофіційна – з максимальною кількістю варіантів. Відповідно до них у мовленні викладачів можна виділити два стилі вимови, які максимально відрізняються один від одного – стиль офіційного спілкування в монологічній формі та стиль неофіційного спілкування в діалогічній/полілогічній формі. Відповідно до ситуації семінарського заняття та інтерв’ю визначено ще один, проміжний, – стиль менш офіційного спілкування в діалогічній/полілогічній формі, у якому реєструються і деякі усічені форми службових і повнозначних слів.

У системі голосних основною ознакою якісних змін визначено ступінь підняття язика, а саме: зниження загального рівня артикуляції голосних (тобто зниження ступеня підняття язика), і, рідше, підвищення ступеня підняття язика; зміна тривалості звучання, лабіалізація/делабіалізація, зсув за ознакою ряду, дифтонгізація монофтонгів і монофтонгізація дифтонгів, елізія голосних. При реалізації приголосних – численні випадки асиміляції, елізії, втрати дзвінкості, придиху. Усі відзначені зміни мали ситуативну та позиційну зумовленість. У ситуації офіційного спілкування зафіксовано некодифіковані реалізації: а) розмовні – [x], [] замість [k] (напр., [g`za:xt], [g`le:t]); кінцеві [k]/[ik] замість []/[i] або звуження [:] [e:] та інші); б) регіонально забарвлені: [] [’] (Geschichte [g`i’t]), [z] [s] (selbst [slpst]), [s] [z] (Kassette [ka`zt]) та деякі інші. Ці явища свідчать про тісний взаємозв’язок діалектних, розмовних та літературних вимовних форм, який логічно випливає із співіснування цих форм мови в суспільстві. Вони свідчать також про безперервний розвиток мови в усіх її формах, у тому числі й вимовного стандарту.

Характерні позиційно і ситуативно зумовлені зміни голосних і приголосних (частотність їх реалізації, що відображена в змінних правилах) можна розглядати як диференційні ознаки соціолектної вимови викладачів.

Серед позамовних чинників найбільшою мірою на мовленнєву поведінку впливають ситуація спілкування і регіональна належність мовця. Вік і стать не мають значного впливу на вимову викладачів на сегментному рівні: вимовні навички формуються у перші роки життя і далі залежать лише від умов соціалізації, період якої у випадку викладачів уже завершений. Кількісні розбіжності, зумовлені статтю та віком мовця, є невеликими. Жінки в офіційній ситуації спілкування частіше, ніж чоловіки, дотримувалися стандартних форм, а в мовленні представників старшої генерації частіше реєструвалися регіонально забарвлені форми. В інформантів обох вікових груп вони фіксувалися навіть в умовах офіційного спілкування. Проте діалектно забарвлені форми в даному дослідженні не розглядаються докладно, оскільки вони не є визначальними в характеристиці соціолекту. Співвідношення розмовних форм у вимові представників першої (27-45 років) і другої (46-65 років) вікових груп було майже однакове, трохи більше в першій групі.

Зазначені в мовленні викладачів Німеччини вимовні варіанти відображають реальне використання мови представниками соціальної верстви інтелігенції і могли б послужити фактичним матеріалом в разі нової кодификації вимови та для складання «Фонетико-фонологічного атласу соціолектів Німеччини».

Публікації автора:

1. К вопросу о проблематике современных социолингвистических исследований // Культура народов Причерноморья. – Симферополь: ТНУ, 2000. – №18. – С. 132-136.

2. Социолект преподавателя Германии: понятие и фоностилистические особенности // Культура народов Причерноморья.– Симферополь: ТНУ, 2001. – №19. – С. 55-59.

3. Об особенностях коммуникативной деятельности преподавателей Германии // Культура народов Причерноморья.– Симферополь: ТНУ, 2002. – №29. – С. 32-36.

4. Особенности языковой ситуации в Германии // Культура народов Причерноморья.– Симферополь: ТНУ, 2003. – №42. – С. 82-89.

5. Социофонетическое исследование звучащей речи // Studia philolоgica. – Симферополь: ТНУ, 2004. – №1. – С. 49-55.

6. Регионально обусловленные особенности произношения служащих Германии (на примере преподавателей вузов и гимназий) // Культура народов Причерноморья. – Симферополь: ТНУ, 2004. – №55. – С. 68-71.

7. Устная вербальная коммуникация преподавателей Германии и понятие разговорности применительно к их произношению // Нова філологія. Збірник наукових праць. – Запоріжжя: ЗНУ, 2005. – №1(21). – С. 45-52.

8. Методические рекомендации для проведения практических занятий по спецкурсу «Стилистические варианты произношения» (у співторстві з Петренком О.Д.). – Симферополь: Изд-во СГУ, 1993. – 26 с.

9. Методические рекомендации по вводно-коррективному курсу. Аудиограф. – Часть І. (Соавт. Петренко А.Д.) – Симферополь: Изд-во СГУ, 1993. – 26 с.

10. Практические задания к вводно-фонетическому курсу немецкого языка.– Симферополь: Изд-во ТНУ, 2001. – 26 с.

11. К вопросу о социофонетическом исследовании речи преподавателей Германии // Актуальные проблемы языкового образования в России ХХI в. Материалы международной научно-методической конференции. – Воронеж: ВГУ, 2001. – С. 97-100.