Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


Бондаренко Дмитро Анатолійович. Формування структурно-інвестиційної політики в Україні : Дис... канд. наук: 25.00.02 - 2007.



Анотація до роботи:

Бондаренко Д.О. Формування структурно-інвестиційної політики в Україні – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю – 25.00.02 – механізми державного управління. – Гуманітарний університет «Запорізький інститут державного та муніципального управління. – Запоріжжя, 2007.

У дисертації визначено механізми формування структурно-інвестиційної політики в Україні. Обґрунтовано роль і місце структурно-інвестиційної політики в теорії і практиці державного регулювання економіки. Досліджено розвиток теоретико-методологічних основ базових елементів структурно-інвестиційної сфери. Обґрунтовано теоретичні основи поняття і структури інвестицій. Проведено оцінку ефективності функціонування механізмів і методів формування та реалізації структурно-інвестиційної політики в Україні. Розроблено сучасну концепцію формування теоретико-методологічних засад побудови моделі структурно-інвестиційної політики. Розроблено заходи щодо вдосконалення структурно-інвестиційної політики в Україні.

У дисертації наведені теоретичне узагальнення й нове вирішення наукового завдання формування структурно-інвестиційної політики в Україні шляхом обґрунтування методичних засад і практичних рекомендацій щодо функціонування механізмів і методів реалізації інвестиційної політики в Україні. Отримані в процесі дослідження результати підтвердили покладену в його основу гіпотезу, а їх узагальнення дає змогу сформулювати такі висновки і внести пропозиції, що мають теоретичне й практичне значення.

1. Еволюція теоретичних поглядів на формування механізмів стійкого розвитку ринкової системи господарювання, зумовленої ускладненням самого економічного життя, зміною умов і виникненням специфічних проблем, характерних для різних етапів становлення ринкової економіки, спричинила розвиток теорії про припустимий рівень і масштаби втручання держави в економіку. Систематизація великої кількості факторів, що відображають специфічні умови функціонування економіки України, дає змогу аргументувати необхідність збільшення ролі держави в ринкових умовах в Україні. При цьому структурна трансформація є основним напрямом структурно-інвестиційної політики.

2. У рамках розвитку концептуальних основ понятійного і методологічного апаратів державного регулювання інвестиційної сфери проведене дослідження сутності структурно-інвестиційної політики. У рамках комплексного підходу забезпечувальна складова такої політики повинна включати такі форми участі держави в інвестиційній діяльності: пряма участь; непряма участь; мобілізація і формування інвестиційних ресурсів.

3. Економічна сутність інвестицій, зумовлена їх відтворювальною спрямованістю на збільшення реального капіталу, визначила їх важливу роль у реалізації стратегії економічного зростання і структурної перебудови економіки. У даному контексті інвестиції розглянуті в роботі як базове поняття в системі структурно-інвестиційної політики. У проведених дослідженнях аналіз поняття і структури інвестицій здійснювався в рамках технологічного і традиційного підходів. Це, зокрема, знайшло своє відображення в Законі України «Про інвестиційну діяльність». У дисертації проведено аналіз різних етапів еволюції категорії «інвестиції», що характеризують стадії і періоди економічного розвитку. Для трансформаційних форм економіки, як в Україні, доцільне використання розширеного трактування інвестицій, що включає інвестиції в людський та інтелектуальний капітал.

4. Визначено етапи, що складалися залежно від конкретної економічної ситуації в країні і відповідної їй трансформації цілей і завдань розвитку економіки: на першому етапі стихійно висувалися завдання виживання економіки і запобігання найбільш гострим, кризовим явищам, що створюють загрозу виникнення необоротних негативних наслідків в економіці і суспільств; на другому – державу було поставлено перед необхідністю одночасно підтримувати основні системи життєзабезпечення і соціальну сферу; розвивати інфраструктуру, вкладення в яку непривабливі для приватних інвесторів, забезпечувати підтримку виробництв, перспективних для завоювання позицій на внутрішньому і зовнішньому ринках, але нездатних у короткий термін домогтися успіху української економіки; стимулювати високоефективні приватні інвестиції; на третьому, підтримка державою підприємств і галузей, які виробляють конкурентоспроможну на світовому ринку продукцію або випускають нові види товарів з поліпшеними властивостями, що дають змогу розширити їх позиції на існуючих товарних ринках, та диференціація інвестиційної політики для різних груп галузей. Це дало змогу удосконалити теоретичні позиції в підходах до вибору структурних пріоритетів з метою селективної підтримки держави.

5. Визначення ефективності функціонування механізмів і методів формування та реалізації структурно-інвестиційної політики в Україні дало змогу виділити проблеми, зумовлені незавершеністю системних ринкових перетворень і стримуючим інвестиційним попитом: відсутність ринкових механізмів капіталізації в реальному секторі економіки, несприйнятливість реального сектора до інвестицій, нестача високоефективних інвестиційних проектів, відсутність чіткого механізму доведення фінансових ресурсів (бюджетних коштів, амортизаційних відрахувань, податкових платежів, платежів у всілякі позабюджетні фонди, кредитної емісії і т. д.) до запроектованих пунктів їх використання.

6. Розроблено методичні підходи до формування державної структурно-інвестиційної політики. У роботі запропонована Концепція, що відповідає сучасним реаліям перехідного періоду і завданням економічного розвитку країни. До найважливіших її принципів належать принципи комплексності і цілісності, селективності, або пріоритетності, конкретності цілей і орієнтирів, диференціації об'єктів керівних впливів, забезпеченості законодавчою базою.

7. Запропоновано модель комплексної оцінки рівня пріоритетності інвестиційного проекту, в основу якої покладена інтегральна експертно-бальна оцінка, що включає оцінку самого інвестиційного проекту, а також оцінку рівнів стратегічної і стабілізаційної значущості підприємства, що представило інвестиційний проект на конкурсний добір, яка дає змогу забезпечити державне регулювання спрямування інвестицій на реалізацію системи структурних пріоритетів у регіоні.

8. У дисертації заходи удосконалення структурно-інвестиційної політики в Україні розглядаються за трьома напрямами: сприяння розвитку банківського кредитування, підтримка венчурного фінансування, залучення іноземних інвестицій.

Кардинальним рішенням проблеми активізації інвестиційної діяльності банків видається реформування і розвиток банківської системи в напрямі розширення інфраструктури кредитного ринку, прийняття рішень про спеціалізовані банки. Участь органів влади в розвитку системи венчурного фінансування повинна здійснюватися за такими напрямами: сприяння присутності на регіональних ринках великих фондів інноваційного (венчурного) інвестування; розвиток інфраструктури ризикового венчурного фінансування, посилення інноваційної конкуренції. Участь держави в процесах залучення іноземних інвестицій повинна концентруватися на таких основних напрямах: формування регіонів як зон найбільшої привабливості для інвестування; створення в регіонах спеціалізованих центрів підтримки зарубіжних інвесторів; розробка перспективних цільових інвестиційних програм; створення системи маркетингу.

За результатами дисертаційного дослідження розроблено науково-практичні рекомендації для органів державної влади, серед яких:

- більш тісна координація дій з учасниками фондового ринку;

- проведення регулярних консультацій і нарад з керівниками фінансових інститутів;

- створення Асоціацій регіональних банків.

Публікації автора:

1. Бондаренко Д.О. Державне регулювання національної інвестиційної політики в Україні // Держава та регіони. Серія: Державне управління. 2005.
№ 2. C. 38-41.

2. Бондаренко Д.О. Ефективність та джерела інвестиційного процесу на промислових підприємствах // Економіка та держава. 2006. № 11. C. 8-11.

3. Бондаренко Д.О. Застосування системного підходу до державного управління розвитком інвестиційної сфери // Держава та регіони. Серія: Державне управління. 2006. № 4. C. 22-26.

4. Бондаренко Д.О. Структурно-інвестиційна політика як складова державного регулювання економіки України // Держава та регіони. Серія: Державне управління. 2006. № 2. C. 6-9.

5. Бондаренко Д.О. Інвестиційний напрям розвитку діяльності підприємств Запорізького регіону // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Інноваційний розвиток економіки регіону». – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 28-29.

6. Бондаренко Д.О. Проблеми і перспективи інвестиційного процесу на промислових підприємствах України // Матеріали міжнародної науково-прктичної конференції «Проблеми і перспективи інноваційного розвитку економіки України». – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – С. 105-106.