Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Луньова Тетяна Володимирівна. Лексикалізований концепт ГАРМОНІЯ в сучасній англійській мові: структура і комбінаторика : дис... канд. філол. наук: 10.02.04 / Київський національний лінгвістичний ун-т. — К., 2006. — 348арк. — Бібліогр.: арк. 220-247.



Анотація до роботи:

Луньова Т.В. “Лексикалізований концепт ГАРМОНІЯ в сучасній англійській мові: структура і комбінаторика”. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2006.

У дисертації розкрито структуру й комбінаторику концепту ГАРМОНІЯ, втіленого за допомогою лексичних засобів сучасної англійської мови. Визначено онтологічні передумови гармонії, проаналізовано міфологічні уявлення про гармонійність та наукову категорію “гармонія”, з’ясовано семантичну структуру лексеми harmony та її дериватів як ключових слів на позначення концепту ГАРМОНІЯ в сучасній англійській мові. Запропоновано модель структури концепту ГАРМОНІЯ, що складається з первинних (раціонально-логічного та картинно-образного) модусів, вторинних (модусу фіктивності та аксіологічного модусу), третинного модусу, пов’язаного з утилітарно-практичною чи культурною значущістю гармонійності для носіїв англійської мови, і ядра – осердя найістотнішої інформації про гармонійність. Кожен з модусів існує в згорнутому і розгорнутому форматах. Комбінаторика концепту ГАРМОНІЯ представлена у вигляді типових моделей поєднання концепту ГАРМОНІЯ з іншими концептами. У роботі розкрито роль комбінаторики в контекстуальному втіленні концепту ГАРМОНІЯ, досліджено явище контекстуальних зсувів у комбінаториці концепту ГАРМОНІЯ та розглянуто основні аспекти контекстуальної реалізації лексикалізованого концепту ГАРМОНІЯ. На цій основі витлумачено особливості семантики й сполучуваності лексеми harmony та її похідних.

Якщо скористатися популярною в сучасній лінгвістиці метафорою архітектури відносно концептуальної системи людини, концепт ГАРМОНІЯ можна уявити як величну й складну будівлю. Концептуалізація гармонійності носіями сучасної англійської мови здійснюється різними способами, залежно від чого формується його структура, змодельована в роботі як інтегрована сукупність певних підструктур, або модусів, що відбивають, з різною мірою деталізації, поняттєві, картинно-образні, метафоричні, оцінні та ціннісні знання й уявлення мовців про гармонійність. Найістотніші знання про гармонійність становлять ядро концепту ГАРМОНІЯ, структуроване як образ-схема зв’язок подібного різного.

До основних комбінаторних потенцій концепту ГАРМОНІЯ належить його здатність поєднуватися з концептом НОСІЙ ГАРМОНІЙНОСТІ та концептом ВЛАСТИВІСТЬ. Те, які саме комбінаторні потенції цього концепту реалізуються та як саме вони реалізуються, визначає спосіб контекстуального втілення інваріантної структури концепту ГАРМОНІЯ, яке може здійснюватися або без змін, або з певними модифікаціями. Останні зумовлені змінами у функціональній значущості окремих складників концепту ГАРМОНІЯ чи нарощуванням структури цього концепту завдяки появі додаткових компонентів його змісту. Зсуви в комбінаториці лексикалізованого концепту ГАРМОНІЯ пов’язані зі значущою нереалізованістю його здатності поєднуватися з концептом НОСІЙ ГАРМОНІЙНОСТІ, а також з перенасиченістю його комбінаторики, коли гармонійність приписується носіям тільки одного типу. Вербалізуючись у текстових фрагментах у єдності своїх структури та комбінаторики, концепт ГАРМОНІЯ виявляє такі аспекти своєї контекстуальної реалізації, як антропоцентричність та екологічність, абстрактність та конкретність, конвенційність та гнучкість.

Семантика і сполучувальні властивості лексеми harmony та її похідних детермінуються структурою й комбінаторикою концепту ГАРМОНІЯ. Так, ЛСВ1 названих слів має чотири модифікації, які корелюють з чотирма фреймами картинно-образного модусу в його згорнутому форматі, а ЛСВ2 – дві модифікації, мотивовані двома фреймами раціонально-логічного модусу в згорнутому форматі. Валентні зв’язки лексеми harmony та її похідних обумовлені здатністю концепту ГАРМОНІЯ комбінуватися з концептом НОСІЙ ГАРМОНІЙНОСТІ, а не валентні – відкритістю концепту ГАРМОНІЯ до поєднання з концептом ВЛАСТИВІСТЬ.

У плані подальших наукових студій перспективним бачиться дослідження інших засобів втілення концепту ГАРМОНІЯ в мові, зокрема англійській, та дискурсі, а також вивчення концепту ГАРМОНІЯ, лексикалізованого засобами інших мов, з подальшим зіставним аналізом змісту та структури відповідних концептів.

Публікації автора:

1. Культурний компонент семантики лексичних одиниць у системі мови: до проблеми визначення й методу дослідження // Проблеми семантики слова, речення та тексту: Зб. наук. пр. / Київськ. нац. лінгв. ун-т. – К.: Видавничий центр КНЛУ, 2002. – Вип. 8. – С. 201-207.

2. Абстрактність лексичних значень слів, які вербалізують концепт ГАРМОНІЯ: лінгвокогнітивний погляд (на матеріалі сучасної англійської мови) // Проблеми семантики слова, речення та тексту: Зб. наук. пр. / Київськ. нац. лінгв. ун-т. – К.: Видавничий центр КНЛУ, 2003. – Вип. 10. – С. 59-70.

3. Образний компонент концепту гармонія та мовні засоби його втілення (на матеріалі сучасної англійської мови) // Вісник Київського лінгвістичного університету. – Серія Філологія. – Т. 6, №2. – К.: Видавничий центр КНЛУ, 2003. – С. 140-144.

4. Особливості актуалізації культурного концепту “гармонія сфер” у науково-популярній книзі “Незакінчена симфонія Ейнштейна // Проблеми семантики, прагматики та когнітивної лінгвістики: Зб. наук. пр. – К.: ВПЦ “Київський університет”, 2003. – Вип. 2. – С. 217-226.

5. Семантико-когнітивні особливості проявів логічного та образного модусів концепту ГАРМОНІЯ в художньому тексті (на матеріалі англомовної прози др. п. ХХ століття) // Наука і сучасність: Зб. наук. пр. Національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова. – Т. XXXIX. – К.: Логос, 2003. – С. 224-229.

6. Комбінаторика лексикалізованого концепту ГАРМОНІЯ (на матеріалі сучасних англомовних текстів) // Лінгвістика: Зб. наук. пр. ЛНПУ ім. Тараса Шевченка. – Луганськ: Альма-матер, 2005. – №3(6). – С. 14-22.

7. Лексикалізований концепт ГАРМОНІЯ в сучасній англійській мові: категорії опису та принципи моделювання // Науковий вісник Херсонського державного ун-ту. – Серія Лінгвістика: Зб. наук. пр. – Херсон: Вид-во ХДУ, 2005. – Вип. ІІ. – С. 363-371.

8. Основні властивості лексикалізованого концепту ГАРМОНІЯ (на матеріалі сучасних англомовних текстів) // Наукові записки. – Серія філологічна. – Острог: Вид-во НаУ “Острозька академія”, 2006. – Вип. 6. – С. 170-183.

9. До проблеми концептуального аналізу: міфологічний компонент концепту “гармонія” в англійській мові // Актуальні проблеми менталінгвістики: Наук. зб.: В 2 ч. – Черкаси: Видавничий відділ ЧДУ, 2001. – Ч.І. – С. 13-17.

10. Семантико-когнітивні особливості актуалізації значення розчленованої номінативної одиниці the harmony of the spheres у художньому тексті (на матеріалі оповідання С.Рушді “The Harmony of the Spheres”) // Рідний край: Науковий, публіцистичний, художньо-літературний альманах. – Полтава: Видавничий центр ПДПУ, 2002. – №2 (7). – С. 76-84.

11. Культурно обумовлена реалізація концепту “гармонія” в сучасній англійській мові // Мова і культура. – Вип. VI. – Т. 5. Ч. 2. Національні мови в їхній специфіці та взаємодії. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2003. – С. 145-154.

12. Метафоричне втілення концепту ГАРМОНІЯ в англомовних художніх текстах: довільність чи закономірність? // Рідний край: Науковий, публіцистичний, художньо-літературний альманах. – Полтава: Видавничий центр ПДПУ, 2004. – №2 (11). – С. 71-75.

13. The Concept “Harmony” in the English Language: Cognitive and Cultural Perspectives // Матеріали Другої міжнародної наукової конференції дослідників англійської мови “Прагматика у межах та поза межами” 28-29 травня 2001 р. – Харків: Видавничий центр Харків. нац. ун-ту ім. В.Н.Каразіна, 2001. – С. 29-31.

14. Античные мифы как источник изменений в семантической структуре слова harmony в художественном тексте (на материале романа Дж.М.Котзее “Disgrace”) // Филология и культура: Материалы IV Международной научной конференции 16-18 апреля 2003 г. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г.Р.Державина, 2003. – С. 471-472.

15. Семантико-когнітивний аналіз сполучуваності з інтенсифікаторами лексем, які об’єктивують концепт ГАРМОНІЯ в сучасній англійській мові (на прикладі іменника harmony) // Матеріали Міжнародної науково-методичної конференція “Треті Каразінські читання: методика і лінгвістика – на шляху до інтеграції”. – Харків: Харків. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. – 2003. – С. 104-105.

16. Contextual Interaction of Different Meanings of the Word harmony // Тези доповідей 8-ої національної науково-методичної конференції “Інноваційні ідеї та вирішальні завдання у викладанні англійської мови як іноземної”. – Хмельницький: Редакційно-видавничий центр Технологічного ун-ту Поділля, 2003. – С. 22.

17. Cognitive Research on the Positive Evaluation of the Concept HARMONY by English Language Speakers // Розвиток міжкультурного взаєморозуміння за допомогою викладання англійської мови: тези доповідей. – Горлівка: Вид-во ГДПІІМ, 2004. – С. 223-224.

18. Структура лексикалізованого концепту ГАРМОНІЯ в сучасній англійській мові // Матеріали V Всеукраїнської наукової конференції “Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація”. – Харків: Харків. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна, 2005. – С. 116-117.

19. Гармонія в наукових студіях і в тлумачних словниках сучасної англійської мови // Всеукраїнський науковий форум: “Сучасна англістика: Стереотипність і творчість”: Тези доповідей. – Харків: Торсінг Плюс, 2006. – С. 97-99.