Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка сільського господарства і апк


Бугіль Світлана Ярославівна. Організаційно-економічний механізм розвитку агробізнесу на ринку продовольства : Дис... канд. екон. наук: 08.07.02 / Львівський держ. аграрний ун- т. — Л., 2006. — 192, [14]арк. : табл. — Бібліогр.: арк. 178-192.



Анотація до роботи:

Бугіль С.Я. Організаційно-економічний механізм розвитку агробізнесу на ринку продовольства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук зі спеціальності 08.07.02 – економіка сільського господарства і АПК. – Тернопільський державний економічний університет, Тернопіль, 2006.

У дисертаційній роботі обґрунтовано теоретичні та методичні аспекти формування організаційно-економічного механізму розвитку агробізнесу на ринку продовольства. Розглянуто сутність та особливості функціонування агробізнесу, розкрито економічний зміст основних структурних елементів його організаційно-економічного механізму розвитку. Здійснено аналіз економічних та соціальних умов функціонування вітчизняного агробізнесу. Оцінено ринкові позиції та можливості розвитку різних категорій аграрних формувань у системі агробізнесу України. Обґрунтовано напрямки вдосконалення механізмів державного регулювання агробізнесу з метою адаптації їх до умов ринкового середовища та розроблено систему критеріїв оцінки регульованого впливу держави на розвиток аграрного бізнесу. Розроблено рекомендації щодо вдосконалення організаційно-економічних відносин учасників вертикально інтегрованих структур агробізнесу. Обґрунтовано методику прогнозування кон’юнктури продовольчого ринку та проведення розрахунків балансів виробництва і споживання найважливіших продуктів харчування, вдосконалено маркетингову діяльність підприємств – виробників продовольчих товарів.

У дисертації узагальнено теоретичні положення і запропоновано практичні рекомендації щодо удосконалення організаційно-економічного механізму розвитку агробізнесу в контексті забезпечення стабільного функціонування продовольчого ринку України. Результати роботи дають підстави для наступних висновків:

1. Ефективний розвиток агробізнесу мають забезпечувати такі структурні елементи його організаційно-економічного механізму: державне регулювання розвитку агробізнесу; саморегулювання і саморозвиток суб’єктів агробізнесу; регулювання агробізнесу з боку суб’єктів ринкової інфраструктури; регіональне регулювання ефективного функціонування суб’єктів агробізнесу з урахуванням природо-ресурсного потенціалу та інтересів території; регулювання продовольчого ринку з боку споживачів та громадських організацій.

2. Формування ефективного організаційно-економічного механізму розвитку агробізнесу необхідно почати з розробки нової державної агропродовольчої політики на основі чітко визначеної стратегії розвитку агробізнесу, зміст якої полягає у формуванні ефективного конкурентоспроможного агропродовольчого виробництва, здатного забезпечити продовольчу безпеку країни та нарощування експорту, що збільшить його внесок в економіку країни.

3. Ефективність регульованого впливу держави на розвиток агробізнесу необхідно оцінювати за такими критеріями як, стимулювання агробізнесу, забезпечення продовольчої безпеки країни, збереження екологічної рівноваги навколишнього середовища, законодавчий супровід агробізнесу, доцільність використання яких обґрунтовано у дисертації.

4. Раціональним з точки зору розвитку вітчизняного агробізнесу варіантом є інтенсифікація та концентрація виробництва у великих та середніх сільськогосподарських підприємствах. Проте для їх розвитку потрібні значні інвестиційні вкладення. Оскільки самі аграрні підприємства такими коштами не володіють, а бюджетні ресурси обмежені, необхідно робити акцент на посиленні ролі вертикальної агропромислової інтеграції, основними перевагами якої є: замкнутий виробничо-технологічний цикл, надійність поставок і збуту, більші можливості залучення інвестицій та кредитних ресурсів.

5. Удосконалення організаційно-економічних відносин між учасниками агропромислової інтеграції необхідно спрямовувати на вирішення таких проблем: оновлення організаційного оформлення інтегрованих структур за умов доступу всіх учасників до управління та чіткого визначення напрямків руху матеріально-ресурсних і фінансових потоків; вдосконалення методики визначення гуртової ціни на вироблену продукцію з метою забезпечення беззбиткової діяльності; забезпечення еквівалентності розподілу результатів спільної виробничо-господарської діяльності; стимулювання розвитку інтегрованих агробізнесових структур шляхом запровадження пільгового оподаткування і кредитування новостворених об'єднань.

6. Розвиток агробізнесу в Україні значно стримує недосконала система його інформаційно-консультаційного забезпечення. Є вагомі підстави для постановки питання про доцільність спрямування зусиль інформаційно-консультаційних служб усіх форм власності на створення єдиної ефективної інформаційної системи аграрного бізнесу. У зв'язку з цим необхідно чітко розмежувати інформаційно-консультаційні послуги на загальні, які повинні оплачуватися за рахунок державного бюджету, і спеціальні – за рахунок оплати послуг самими споживачами.

7. Прогнозування потреби у продовольчих товарах з врахуванням впливу платоспроможного попиту населення пропонується здійснювати на основі визначення матриці цінових еластичностей попиту на продукти харчування за умови очікуваної зміни цін у регіоні та мінімізації витрат населення на основі нормативних вимог до складу добових раціонів.

8. Для досягнення рівня попиту на продовольчих ринках України відповідно до норм науково обґрунтованого раціонального харчування сукупні витрати на одну особу повинні зрости, як мінімум, у сім разів, що у свою чергу потребує значних зусиль спрямованих на підвищення зайнятості населення, продуктивності праці, загальне економічне зростання в країні.

9. Успішна реалізація організаційно-економічного механізму розвитку агробізнесу в Україні повинна визначатися не лише діями вищого керівництва країни, але й менеджерами і фахівцями самих підприємств. Розвиток та ефективне функціонування суб’єктів агробізнесу необхідно здійснювати на основі вивчення ринків, споживачів, каналів збуту, тобто зосереджувати увагу на маркетинговій діяльності. У цій сфері маркетинг повинен виступати у формі комплексної діяльності, спрямованої на забезпечення ефективного поєднання поточних і перспективних потреб споживачів з можливостями і цілями виробників з врахуванням соціально-економічних інтересів суспільства.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Бугіль С.Я. Економічні і правові аспекти прискорення реформування аграрного сектора економіки // Вісн. Львів. держ. аграр. ун-ту: Економіка АПК. – 2001. – № 8. – С. 496-502 (0,38 друк. арк.).

  2. Бугіль С.Я. Трансформація форм аграрного підприємства: регіональний аспект // Вісн. Львів. держ. аграр. ун-ту: Економіка АПК. –2003. – № 10. –С. 153-169 (0,38 друк. арк.).

  3. Бугіль С.Я. Земельна реформа як передумова розвитку агробізнесу // Вісн. Львів. держ. аграр. ун-ту: Економіка АПК. – 2004. – № 11. – С. 489-492 (0,25 друк. арк.).

  4. Бугіль С.Я. Інтегровані форми в аграрному бізнесі // АгроІнком. Аграрний інформаційний науково-виробничий журнал № 2. – Київ, 2006. – С.21-23 (0,18 друк. арк.).

  5. Бугіль С.Я. Організаційні особливості агропромислової інтеграції // Вісн. Львів. держ. аграр. ун-ту: Економіка АПК. – № 9. – 2002. – С. 496-500 (0,28 друк. арк.).

  6. Бугіль С.Я. Основні тенденції у споживанні продуктів харчування та їх вплив на розвиток агробізнесу // Вісн. Львів. держ. аграр. ун-ту: Економіка АПК. – 2005. – №12. – С. 234-239 (0,31 друк. арк.).

  1. Дудяк Р.П., Бугіль С.Я. Перспективи розвитку фермерських господарств // Вісн. Львів. держ. аграр. ун-ту: Економіка АПК. – 2004. – №11. – С. 264-270 (0,34 друк. арк., у т. ч. авторських – 0,18 друк. арк.). Автором розглянуто питання матеріально-фінансового забезпечення фермерських господарств та обґрунтовано доцільність розвитку горизонтальної інтеграції між фермерами.

    Дудяк Р.П., Бугіль С.Я. Маркетинговий комплекс продажу товарів на ринку АПК // Вісн. Львів. держ. аграр. ун-ту: Економіка АПК. – 2005. – №12. – С. 506-513 (0,45 друк. арк., у т. ч. авторських – 0,22 друк. арк.). Автором розглянуто питання маркетингових технологій продажу продовольчих товарів та розроблена модель формування маркетингового комплексу товароруху продукції АПК.

    В інших виданнях:

    1. Дудяк Р.П., Бугіль С.Я. Організація біржової діяльності: основи теорії і практики: Навч. посібник. – 2-ге вид., доп. – Львів: Новий світ – 2000, Магнолія плюс, 2003. – 360 с. (20,93 друк. арк., у т. ч. авторських – 10,5 друк. арк.). Автором розроблено питання основ біржової справи та її ринкового призначення, організації біржової торгівлі ф’ючерсними контрактами, розроблені завдання для самостійної роботи студентів.

    2. Липчук В.В., Дудяк Р.П., Бугіль С.Я. Маркетинг: основи теорії і практики: Навч. посібник / За заг. ред. В.В. Липчука. – Львів: Новий світ – 2000; Магнолія-плюс, 2003. – 288 с. (16 друк. арк., у тому числі авторських - 5,3 друк. арк.). Автором розроблені питання товаропросування у комплексі маркетингу, сегментації ринку, визначення ринкових можливостей фірми, а також тестові завдання.

    3. Андрушко М.І., Дудяк Р.П., Бугіль С.Я. Вдосконалення біржового ринку України на основі маркетингових підходів // Тези Міжнар. наук.-практ. конф. "Маркетинг і логістика в системі менеджменту" – Львів: НУ "Львівська політехніка", 2003. – С.210-214 (0,25 друк. арк., у т. ч. авторських – 0,12 друк. арк.). Автором розглянуто питання передумов організації біржового маркетингу в аграрному секторі.

    4. Бугіль С.Я. Особливості формування аграрного ринку України та його інфраструктури. // Еколого-економічні проблеми розвитку АПК: Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., присвяченої 10-й річниці Конф. ООН з питань охорони навколишнього середовища та розвитку. У 2 т. Т. 2. – Львів: ЛДАУ, 2002. – С. 28-35 (0,41 друк. арк.).

    5. Бугіль С.Я., Дудяк Р.П. Організація гуртової торгівлі на агропромисловому ринку України // Ринкова трансформація економіки АПК: Кол. монографія. / За ред. П.Т. Саблука, В.Я Амбросова, Г.Є. Мазнєва. У 4 ч. Ч.2. – К.: ІАЕ, 2002. – С. 126-128 (0,18 друк. арк., у т. ч. авторських – 0,12 друк. арк.). Автором розглянуто питання впровадження нових форм гуртової торгівлі продовольчими товарами.

    1. Бугіль С.Я., Дудяк Р.П. Становлення і функціонування біржового ринку в системі агробізнесу. // Наук. вісн. ДАВМ ім. С.З. Гжицького. – 2002. – № 2. – С. 165-169 (0,31 друк. арк., у т. ч. авторських – 0,20 друк. арк.). Автором зроблений аналіз обсягів реалізації зернових та олійних культур на товарних біржах України та обґрунтована необхідність розвитку торгівлі ф’ючерсними контрактами.