Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка торгівлі та послуг


Казакова Олена Борисівна. Планування розвитку роздрібної торговельної мережі : Дис... канд. екон. наук: 08.07.05 / Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М.Туган- Барановського. — Донецьк, 2005. — 206арк. — Бібліогр.: арк. 176-188.



Анотація до роботи:

Казакова О.Б. Планування розвитку роздрібної торговельної мережі. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.05 – Економіка торгівлі та послуг. – Донецький державний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, Донецьк, 2005.

Дисертаційна робота присвячена дослідженню питань планування розвитку роздрібної торговельної мережі в умовах перехідної економіки.

Результатом досліджень є пропозиції з удосконалення планування роздрібної торговельної мережі на основі системи моделей розвитку. Виділено три етапи планування розвитку роздрібної торговельної мережі: дослідження мікросередовища, дослідження макросередовища, моделювання розвитку роздрібної торговельної мережі (розміщення споруджуваних магазинів, розрахунок оптимальних торговельних площ, їхнього завантаження і асортименту). Запропоновано схему розташування магазинів у вузлах розбивки території на рівносторонні шестикутники. У результаті отримано “стільникову” мережу магазинів, що найбільш раціонально покриває місцевість, яка обслуговується. Побудовано систему моделей розвитку, яка дозволяє розрахувати торгові площі, завантаження і асортимент товарів для запланованих магазинів. Подана система може розглядатися як єдина задача.

Використання запропонованих моделей дозволило встановити узагальнюючі підходи до підвищення ефективності торговельної діяльності.

У дисертації на підставі проведених досліджень здійснено теоретичне узагальнення та практичне вирішення актуальної наукової проблеми вдосконалення планування розвитку роздрібної торговельної мережі. Основні висновки полягають у наступному.

  1. Аналіз й узагальнення результатів досліджень вітчизняних і зарубіжних вчених дозволив виділити основні особливості та тенденції розвитку планування роздрібної торговельної мережі, пов’язані зі специфікою перехідного періоду. Такими тенденціями є: відсутність системного підходу до планування роздрібної торгівлі міста та переміщення функцій управління до окремого торговельного підприємства.

  2. Проведено діагностику факторів, які впливають на процес планування розвитку роздрібної торговельної мережі, їхню структурну та територіальну організацію та запропоновано досліджувати їх у термінах мікро- та макросередовища;

  3. Запропоновано диференціювати завдання моделювання на першочергові і наступні в їхньому взаємозв’язку. Першочергові: проведення досліджень, моделювання розташування та розрахунку оптимальних торговельних площ, їхнього завантаження і формування асортименту; наступні: марочна політика, цінова політика, рішення щодо рівня обслуговування, комунікативна політика, сервісна політика, організація мерчандайзингу, рішення з підбору торгового персоналу.

  4. На основі дослідження основних закономірностей розвитку роздрібної торговельної мережі проведено їхню систематизацію за двома основними групами: зростання залежних від товарообігу показників та падіння значення показників якості торговельної мережі, залежних від чисельності та торговельної площі точок продажу. Аналіз роздрібної торговельної мережі Донецької області дозволив вивчити їх регіональні особливості, дослідження яких є об’єктивно необхідним у плануванні шляхів розвитку. Як означені особливості запропоновано особливості стану торговельної мережі, структури товарообігу, розміщення підприємств на території міста, частоти звертання до торговельної мережі, забезпечення торговою площею як такі, що найбільш суттєво впливають на поточний стан роздрібної мережі та на систему планування.

  5. Розроблено системну модель адаптивного управління для роздрібної торговельної мережі, яка включає наступні блоки: дослідження стану наявної роздрібної торговельної мережі, складання плану розміщення мережі й оптимізації обсягів товарообігу, рішення про будівництво магазинів, уточнення плану розміщення роздрібної торговельної мережі й оптимізації товарообігу.

  6. Запропоновано теоретико-методичний підхід до вдосконалення планування розвитку роздрібної торговельної мережі: дослідження мікросередовища (вивчення споживачів, розвиток існуючої мережі підприємств торгівлі, виявлення незадоволеного попиту на торговельні площі, оцінка конкурентів); дослідження макросередовища на основі РЕSТ-факторів моделювання розвитку роздрібної торговельної мережі: розміщення споруджуваних магазинів, розрахунок оптимальних торговельних площ, їхнього завантаження й асортименту.

  7. Розроблено метод розташування мережі магазинів у вузлах розмежування території на рівносторонні шестикутники, що дає найбільш щільне покриття зон обслуговування. Зони обслуговування в цьому випадку є правильними або спотвореними шестикутниками, тому мережа зон, що обслуговуються, одержала назву «стільникової». На підставі розрахунків за запропонованими моделями сформовано «стільникову» мережу для ВТК “Шахтар”; розраховано торговельні площі для рекомендованих магазинів, визначено оптимальні показники завантаження магазинів мережі, складено умовний план асортименту.

  8. Розроблено систему моделей, яка включає модель оптимізації розміру площ магазинів, модель оптимізації завантаження мережі, модель формування оптимального асортименту. Модель розвитку роздрібної торговельної мережі сприятиме визначенню загальної стратегії і пріоритетних напрямків розвитку роздрібної мережі, підвищенню ефективності роботи торговельних підприємств. Вона має базуватися на принципах пріоритетності роздрібної торговельної мережі як складової формування споживчого ринку.

Упровадження в практику розроблених у дисертації рекомендацій і моделей розвитку роздрібної мережі підтвердило доцільність їхнього використання зі значним економічним ефектом.

Публікації автора:

  1. Казакова Е.Б. Вопросы организации предприятий розничной торговли в условиях риночной трансформации //Проблеми та перспективи розвитку економіки України в умовах ринкової трансформації: Економічний вісник національної гірничної академії України. – Т. 2. – Дніпропетровськ: РИК НГА України. – 1999. – С.258-261.

  2. Саркісян Л.Г., Черевко О.Б.** Забезпеченість роздрібною торговельною мережею м. Донецька // Торгівля і ринок України: Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. – Вип. 9. – Т.2. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 1999. – С. 294-300. Особистий внесок: проаналізовано забезпеченість роздрібною торговельною мережею м. Донецька - 0,18 друк. арк.

  3. Казакова Е.Б. Реформирование организации розничной торговой сети в регионе // Вісник Харківського державного політехнічного університету. – Вип. 62. – Харків: ХДПУ. – 1999. – С. 132-139.

  4. Казакова О.Б. Про програми перспективного розвитку роздрібної торговельної мережі // Торгівля і ринок України: Збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. – Вип. 11. – Т. 2. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2000. – С. 201-206.

  5. Саркісян Л.Г., Черевко О.Б. Проблеми удосконалення організації роздрібної мережі // Торгівля і ринок України: Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. – Донецьк: ТОВ „Лебідь”. – 1997. – С.28-29. Особистий внесок: досліджено проблеми удосконалення організації роздрібної мережі- 0,04 друк. арк.

  6. Казакова Е.Б. Проблемы развития предприятий торговли в условиях перехода к рыночным отношениям // Проблеми діяльності підприємств в ринковій системі господарювання. Додаток до наукового журналу „Персонал”. – 1999. – №3(51). – Київ: МАУП. – 1999. – С. 58-60.

  7. Саркісян Л.Г., Казакова О.Б. Труднощі розвитку підприємств – актуальні проблеми державного управління // Держава та регіони. Серія: Державне управління. – №2(01). – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2001. – С.91-95. Особистий внесок: досліджено проблеми розвитку підприємств торгівлі - 0,2 друк. арк.

  8. Саркисян Л.Г., Казакова Е.Б. Региональные особенности развития розничной торговой сети // Сучасні проблеми сталого соціального розвитку регіону: пріоритети та шляхи вирішення: – Вип. 1. – Донецьк: Донецький інститут ринку та соціальної політики, 2001. – С. 126-131. Особистий внесок: виділено регіональні особливості розвитку роздрібної торговельної мережі Донецької області – 0,18 друк. арк.

  9. Казакова О.Б. Розвиток роздрібної торговельної мережі Донецько-Придніпровського регіону з урахуванням регіональних особливостей // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 63. – Дніпропетровськ: ДНУ. – 2000. – С.63-69.

  10. Саркісян Л.Г., Казакова О.Б. Перспективне планування розвитку роздрібної торговельної мережі // Сучасні технології менеджменту, моделювання і маркетингового проектування, ефективного використання Інтернет: економічний, правовий і психологічний аспекти: Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції. – Одеса: ИИЦ. – 2004. – С. 110-113. Особистий внесок: розроблено шляхи удосконалення планування розвитку роздрібної торговельної мережі – 0,19 друк. арк.

  11. Казакова Е.Б. Социальная и экономическая эффективность торговли // Актуальные проблемы управления ресурсами городского развития: Материалы международной научно-практической конференции ИЭПИ. – Донецк: ООО «Юго-Восток, Лтд». – 2003. – С.264-266.

  12. Саркисян Л.Г., Казакова Е.Б. Зарубежный опыт развития торговли // Малий та середній бізнес в Україні: стан і перспективи розвитку: Матеріали ІІ загальноукраїнської науково-практичної конференції – Донецьк: Донецький інститут ринку та соціальної політики, Бізнес – альянс Донбасу. – 2001. – С. 57-59. Особистий внесок: проведено аналіз досвіду розвитку торгівлі у Росії – 0,13 друк. арк.