Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Юнг Наталія Володимирівна. Психологічні особливості ціннісних орієнтацій старших підлітків, груп підвищенної психологічної уваги : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2006.



Анотація до роботи:

Юнг Н.В. Психологічні особливості ціннісних орієнтацій старших підлітків, груп підвищеної психологічної уваги. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія.

Південноукраїнський державній педагогічний університет імені К.Д. Ушинського, Одеса, 2006.

У дисертації досліджуються психологічні особливості ціннісних орієнтацій і гіпотетично пов’язані з ними риси особистості старших підлітків, залежно від приналежності їх до типологічної «групи підвищеної психологічної уваги» (ППУ). У роботі уточнено поняття «група підвищеної психологічної уваги», теоретично обґрунтовано типологію груп (ППУ), емпірично виявлені і вивчені п'ять типологічних груп ППУ.

Встановлено, що у старших підлітків рейтинг привабливості і значущості різних цінностей тільки у ряді випадків змінюється залежно від віку і статі. Виявлено схожість і відмінності в специфіці ціннісних орієнтацій і особливостей особистості старших підлітків – представників різних типологічних груп ППУ. Підлітки, що входять до різних типологічних груп ППУ, характеризуються певним психологічним портретом особистості, зокрема, розрізняються особливостями самовідношення і самоактуалізації. Доведено, що специфіка психологічної схильності до соціальної дезадаптації, яка лежить в основі типології груп ППУ, виявляється в специфіці ціннісних орієнтацій у старших підлітків.

1. Аналіз психологічної літератури свідчить про те, що проблема психологічних схильностей до соціальної дезадаптації тісно пов'язана з формуванням ціннісних орієнтацій старших підлітків, і загалом з моральною саморегуляцією, яка знаходиться на недостатньому рівні розвитку, що може бути зумовлене як незавершеністю становлення особистості в цей період, віковими і гендерними особливостями ставлення до навколишнього оточення, так і неефективністю мікросоціального середовища.

В умовах відносно безкризового періоду розвитку особистості нівеляція соціально-значущих цінностей відмічається в віці 15-16 років.

2. В даній роботі «група підвищеної психологічної уваги» розглядається як сукупність особистостей (з асоціальною та просоціальною поведінкою) яка складається за принципом психологічної схильності до соціальної дезадаптації, що провокує складнощі підліткового віку і ранньої юності. Це дозволяє широко застосовувати цій термін і в науково-теоретичних дослідженнях, і в практиці. Диференціація груп ППУ здійснювалася за критерієм психологічної схильності до різних проявів соціальної дезадаптації.

Підґрунтям щодо теоретико-емпіричного виділення типології груп ППУ стали наукові здобутки А.Є. Личко та його учнів. Виходячи з цього виділені такі типологічні групи підлітків ППУ: 1) з психологічною схильністю до дезадаптації в спілкуванні; 2) з психологічною схильністю до алкоголізації ; 3) з психологічною схильністю до депресії; 4) з психологічною схильністю до зловживання психоактивними речовинами і наркотиками; 5) з психологічною схильністю до суїциду.

3. У результаті емпіричного дослідження психологічних особливостей старших підлітків встановлені закономірні багатозначні зв’язки між показниками ціннісних орієнтацій, з одного боку, та самооцінки, самовідношення, самоактуалізації особистості. типів акцентуацій характеру, з іншого.

4. Інтеркореляційний аналіз показників ціннісних орієнтацій, дозволив виявити групи зв’язків, які поєднують показники у такі блоки: перший блок представлено цінностями пов’язаними з роботою, кар’єрою, матеріальним достатком; другий блок – інтелектуально-естетичними цінностями; третій блок – егоцентричними цінностями, четвертий блок – емоційними стосунками і взаємовідношеннями між людьми.

5. Виявлено і проаналізовано рейтинг ціннісних орієнтацій старших підлітків, а також їхні вікові і гендерні відмінності. Встановлено, що рейтинг привабливості і значущості різних цінностей тільки у ряді випадків залежить від параметрів віку і статі. Виявлені статистично значимі відмінності за t- критерієм Стьюдента у вікових групах лише між такими цінностями: «Щасливе сімейне життя», «Цікава робота», «Творчість» (p0,05), які з віком мають тенденцію до зниження. Серед дівчат та хлопців виявлені статистично значущі відмінності між цінностями «Наявність добрих і вірних друзів» (p0,01) і «Творчість» (p0,05), перша цінність більш значима і приваблива для хлопців, друга – для дівчат.

Виявлена специфіка ціннісних орієнтацій і рис особистості старших підлітків – представників різних типологічних груп ППУ Загальними високо значущими і доступними цінностями для більшості підлітків, що входять до різних типологічних груп ППУ, є: «Щасливе сімейне життя», «Наявність добрих і вірних друзів» і «Любов». Загальними непривабливими і недоступними цінностями в майбутньому є: «Краса природи і мистецтва» і «Творчість».

Відрізняються підлітки, що входять до різних типологічних груп ППУ за такими цінностями: «Здоров'я», «Упевненість в собі», «Свобода як незалежність у вчинках і діях»,

«Матеріально-забезпечене життя», «Пізнання». Кожна з типологічної груп ППУ характеризується специфікою ієрархії ціннісних орієнтацій, що розрізняється за рейтингами цінностей, за змістовною наповненістю, а також за широтою діапазону домінуючих ціннісних орієнтацій.

Доведено, що підлітки, які входять до різних типологічних груп ППУ, характеризуються певним психологічним портретом особистості, зокрема, розрізняються особливостями самовідношення і самоактуалізації.

Дане дослідження не охоплює всього кола актуальних питань, що стосуються проблеми ціннісних орієнтацій підлітків, які складають різні типологічні групи ППУ. Перспективами подальшого дослідження є: розробка програми супроводжуваної корекції для підлітків, що входять до різних типологічних груп підвищенної психологічної уваги; лонгітюдне дослідження ціннісної сфери особистості; вивчення соціально-психологічних чинників формування психологічної схильності до соціальної дезадаптації в віковій динаміці.

Публікації автора:

1. Вікові особливості підлітка як чинник підвищеної психологічної уваги щодо ризику формування аддиктивної поведінки //Науковий вісник ПДПУ ім. К.Д. Ушинського. – Одеса, 2004. – №4-5. – С. 100-103.

2. Основні стратегічні підходи до виділення груп підвищеної психологічної уваги //Наука і освіта. - 2004. – №6-7. – С. 324-325.

3. Взаимосвязи между показателями ценностных ориентаций и типами акцентуаций характера в подростковом возрасте //Науковий вісник ПДПУ ім. К.Д.Ушинського. – Одеса, 2005. – №5-6. – С. 127-132.

4. Анализ рейтинга ценностных ориентаций старших подростков: гендерные различия //Науковий вісник ПДПУ ім. К.Д. Ушинського (спец. випуск). – Одеса, 2005. – С. 160-167.