Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Соціальна психологія; психологія соціальної роботи


Байдарова Ольга Олегівна. Рефлексивне забезпечення соціального втручання в соціальній роботі : Дис... канд. наук: 19.00.05 - 2009.



Анотація до роботи:

Байдарова О.О. Рефлексивне забезпечення соціального втручання в соціальній роботі. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.05 – соціальна психологія; психологія соціальної роботи. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2008.

Дисертацію присвячено дослідженню структури професійної рефлексії соціального працівника, що забезпечує здійснення соціального втручання, та закономірностей її розгортання. В роботі проаналізовано теоретичні моделі соціального втручання і визначено функціональне місце рефлексії у процесі його реалізації. Доведено, що особливості структури професійної рефлексії фахівця із соціальної роботи визначаються спрямуванням рефлексивного осмислення на об’єкт професійної ситуації та типом рефлексивного процесу. Визначено, що модель рефлексивного забезпечення соціального втручання включає такі компоненти: 1) рефлексія спільної з клієнтом діяльності; 2) рефлексія персональних позицій в структурі взаємодії; 3) рефлексія особистісної компетентності.

У дисертації наведене теоретичне узагальнення і нове вирішення проблеми підвищення ефективності здійснення соціального втручання шляхом розвитку індивідуальних рефлексивних здатностей соціального працівника, що формують його професійну рефлексивну компетентність. Розроблено теоретичну модель структури рефлексивного забезпечення соціального втручання, визначено рівень розвитку рефлексії соціальних працівників та емпірично доведено його зв’язок з ефективністю здійснення соціального втручання, визначено особистісні властивості соціального працівника, що пов’язані з ефективністю професійної рефлексії, розроблено та апробовано методику розвитку професійної рефлексії соціальних працівників. Узагальнення результатів дозволило констатувати наступне.

  1. Рефлексивне забезпечення соціального втручання являє собою комплекс рефлексивних засобів створення, підтримки розвитку та реорганізації професійної ситуації надання допомоги клієнту соціальної роботи; включає в себе сукупність рефлексивних здатностей соціального працівника, які сприяють ефективному розв’язанню проблемної життєвої ситуації клієнта у взаємодії, підвищенню власної компетентності фахівця у вирішенні незвичних, нетипових задач. Необхідність входження у безпосередню взаємодію з клієнтом навіть тоді, коли він сам не бажає допомоги, та взяти на себе відповідальність за його життя зумовлює дію низки специфічних чинників ускладнення професійної ситуації соціального працівника, що відображаються на структурі його рефлексії, а саме: організаційно-процесуальних, особистісних та структурно-ситуаційних.

  2. Особливості структури професійної рефлексії соціального працівника визначаються спрямуванням рефлексивного осмислення на об’єкт професійної ситуації та типом рефлексивного процесу. Структурна модель рефлексивного забезпечення соціального втручання включає три основні компоненти, що мають рівнево-ієрархічний характер: 1) рефлексію спільної діяльності; 2) рефлексію персональних позицій в структурі взаємодії; 3) рефлексію особистісної компетентності.

  3. Емпірично доведено, що ефективність соціального втручання пов’язана з рівнем розвитку професійної рефлексії соціального працівника, а саме з загальним рівнем розвитку рефлексивної здатності особистості, рівнем сформованості здатності до усвідомлення стосунків з клієнтом та рівнем розвитку здатності зробити професійну ситуацію соціального втручання об’єктом рефлексії. Розгортання професійної рефлексії соціального працівника обумовлене переліком професійних задач, які вирішуються в процесі соціального втручання на кожному з його етапів. Встановлено, що якщо певний компонент виявляється недостатньо сформованим і не задіюється на поточному етапі вирішення професійної задачі, то він актуалізується на наступному етапі у зв’язку з необхідністю опрацювати неусвідомлювану раніше проблемність.

  4. З’ясовано, що відповідно до особистісних властивостей фахівців існує чотири основні типи рефлексивного забезпечення соціального втручання, що відповідають рівням його продуктивності та детермінуються структурою професійної рефлексії: системний, орієнтований на клієнта, технологічний (орієнтований на проблему), непрофесійний. Найбільш продуктивним процес рефлексії виявляється тоді, коли суб’єкт рухається в ньому від аналізу ситуації і співвіднесення з нею власних дій до аналізу ставлень і взаємодії з клієнтом та усвідомлення себе як фахівця, своїх потреб, мотивів і смислів, що забезпечують готовність до самоствердження себе як компетентного у професійній сфері.

  5. Розроблено систему визначення ступеню сформованості професійної рефлексії соціальних працівників та тренінгову методику її розвитку. В основі тренінгу лежить принцип формування найбільш продуктивного типу рефлексивного забезпечення соціального втручання – системного, що забезпечується застосуванням інтерактивних рефлексивних технологій, які побудовані за наступним принципом: входження в проблемну ситуацію - аналіз стандартних способів взаємодії - вихід за межі проблеми в рефлексивну позицію - реалізація знайденого принципу рішення.

Перспективи подальших досліджень ми вбачаємо в адаптації моделі професійної рефлексії соціального працівника до умов роботи з окремими категоріями клієнтів та у впровадженні її в сферу підготовки майбутніх соціальних працівників.

Публікації автора:

    1. Байдарова О.О. Експериментальне дослідження професійної рефлексії соціального працівника, що забезпечує здійснення соціального втручання / О.О. Байдарова // Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – 2008. – Т. 7, Вип.15. – С. 13-17.

    2. Байдарова О.О. Особливості професійної рефлексії соціального працівника під час роботи з девіантами / О.О. Байдарова // Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. - 2007.- Т.ІХ, Ч.7. - С. 7-15.

    3. Байдарова О.О. Професійна рефлексія в самоорганізації діяльності соціального працівника щодо вирішення проблемної ситуації / О.О. Байдарова // Наукові записки Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. – 2007. – Вип.35. – С. 233-241.

    4. Байдарова О.О. Рефлексивні компоненти взаємодії соціального працівника і клієнта у процесі соціального втручання / О.О. Байдарова // Практична психологія та соціальна робота. - 2007. - №4(97). – С. 4-9.

    5. Байдарова О.О. Застосування тренінгових технологій для розвитку професійної самосвідомості соціальних працівників / О.О. Байдарова // Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору: моніторинг якості освіти. – 2007.- Т.3(6). – С. 9-13.

    6. Байдарова О.О. Рефлексивні компоненти соціального втручання / О.О. Байдарова // Проблеми особистості в сучасній науці: результати та перспективи досліджень: матер. VIII Міжнар. конф. молодих науковців, 27-28 квітня 2006 р., Київ / Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. – К.: ВПЦ “Київський університет”, 2006. – С. 97-99.

    7. Байдарова О.О. Рефлексивна здатність як складова професійної компетентності ефективного соціального працівника / О.О. Байдарова // Шевченківська весна: матер. Міжнар. науково-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених, присвяченої 90-річчю з дня заснування Українського Студентського Наукового Товариства Київського університету Святого Володимира, 20-23 березня 2008 р., Київ / НТСА Київ. нац. ун-ту ім. Тараса Шевченка. – К.: Обрії, 2008. – Вип.VІ, Ч.2. – С. 227-228.