Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Релігієзнавство, філософська антропологія, та філософія культури


Бубенщиков Василь Васильович. Роль Греко-Католицької Церкви в етнічному розвитку українського та білоруського народів: порівняльний аналіз : дис... канд. філос. наук: 09.00.11 / НАН України; Інститут філософії ім. Г.С.Сковороди. - К., 2006.



Анотація до роботи:

Бубенщиков Василь Васильович. Роль Греко-Католицької Церкви в етнічному розвитку українського та білоруського народів: порівняльний аналіз. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.11 - релігієзнавство.

Інститут філософії імені Г.С.Сковороди Національної Академії Наук України, Київ, 2006.

У дисертації дається історіософський аналіз розвитку Греко-Католицької Церкви на території українських і білоруських земель, починаючи з часів Берестейської церковної унії і закінчуючи першою половиною XX ст., коли відбулося остаточне оформлення новочасних української та білоруської націй. Велика увага приділена осмисленню етнічного аспекту Берестейської церковної унії в полемічній літературі кінця XVI - початку XVII ст. зазначено, що існували помітні регіональні відмінності в діяльності Греко-Католицької Церкви на території українських та білоруських земель. На початковому етапі вона, в силу конфесійних та культурних причин, знайшла поширення в білоруських регіонах і могла перетворитися у національну релігію білорусів, важливий чинник формування білоруської національної свідомості. Щодо українських земель, то тут поширення унії призвело до серйозних міжконфесійних конфліктів, а православ’я українці почали трактувати як “свою віру”. Політичні зміни кінця XVIII - початку XIX ст. (розподіл Речі Посполитої, входження білоруських та значної частини українських земель до складу Російської імперії) створили ситуацію, в результаті якої Греко-Католицька Церква припинила своє існування на “традиційних” територіях, переставши відігравати роль фактора націогенетичних процесів. Вона збереглася лише на Галичині та Закарпатті, де виступила

15

важливим чинником національного руху та формування національної свідомості українців у цих регіонах.

У висновках сформульовані основні результати дослідження, до яких прийшов дисертант.

Відзначено, що в розвитку українського та білоруського етносу помітну роль відігравав конфесійний фактор. До кінця XVI ст. українські та білоруські землі залишалися тісно взаємопов’язаними, в т.ч. й культурно, оскільки вони входили до складу однієї Київської православної митрополії. Культурні цінності, котрі створювалися в Україні, сприймалися в Білорусії як свої і навпаки. А населення цих земель, принаймні, елітна частина, здебільшого використовувало спільний етнонім “Русь”.

Берестейська церковна унія порушила цю єдність. Греко-католицизм в основному набув поширення на білоруських землях, у той час як на українських землях зберігали сильні позиції православні традиціоналісти. У результаті цього посилилося етнічне розмежування українського та білоруського населення.

Політичні події кінця XVIII ст., які призвели до поділу Речі Посполитої й переходу білоруських та частини українських земель під владу Російської імперії, стали початком систематичної ліквідації Греко-Католицької Церкви на цих землях. Греко-католицизм, який почав набирати в Білорусії рис національної релігії, втратив можливість стати для білорусів важливим чинником націотворення.

Однак він став важливим фактором націогенезу на Галичині й Закарпатті. Унія в цих регіонах не призвела до руйнування Східного обряду, який став важливим чинником етнічної самоідентифікації місцевого українського населення. Східний обряд не давав галицьким та

13

закарпатським українцям розчинитися серед одновірних поляків та угорців, котрі дотримувалися Західного обряду.

Українська етнічна орієнтованість більшості греко-католицького духовенства Галичини та Закарпаття, зростання їхнього культурного рівня, що було наслідком Йосифлянських реформ, а також його ознайомлення з практиками інших національних рухів Центральної Європи (чеським, польським, угорським) посприяли тому, що саме греко-католицькі священики перетворилися у провідників українського національного руху на Галичині й Закарпатті, виступали організаторами українських національних інституцій, шкільництва, преси, книговидавництва, запровадили практику богослужіння українською мовою.

Ці тенденції, які набули поширення в XIX ст., отримали свій подальший розвиток у XX ст., коли на Галичині, а пізніше на Закарпатті розгорнувся потужний національний рух, у якому греко-католицьке духовенство відігравало помітну роль.

Публікації автора:

  1. Бубенщиков В.В., Кралюк П.М. Греко-Католицька Церква в етнічній історії українського та білоруського народів. Монографія. - Львів: Сполом, 2004. - 172 с.

  2. Бубенщиков В.В. Проблеми свободи віросповідання та етнічної ідентичності в полемічному творі Мелетія Смотрицького "Верифікація невинності..." // Релігійна свобода. Науковий щорічник. - № 6. - К., 2002. - С.117-120.

  3. Бубенщиков В.В. Своя особлива релігія... Чи був греко-католицизм національною релігією для білорусів? // Людина і світ. - №1 2003. - С.23-27.

  4. Бубенщиков В.В. Церковний собор 1628 р. в Києві: причини скликання, перебіг і наслідки // Науковий вісник Чернівецького університету. - Випуск 203-204. - Чернівці, 2004. - С.218- 223.

  5. Бубенщиков В.В. Вплив Берестейської унії на розвиток української культури // Християнство і культура. - Київ-Тернопіль, 1998. - С.20-23.

  6. Бубенщиков В.В., Кралюк П.М. Берестейська церковна унія та Греко-Католицька Церква в дослідженнях білоруських науковців // Слов'янський вісник. - Вип.2. - Рівне, 2001. - С.158-164.

  7. Бубенщиков В.В.. Загострення міжконфесійної боротьби на Волині на межі XVII-XVIIІ ст. // Данило Братковський - поет і громадянин. Матеріали науково-краєзнавчої конференції. - Луцьк, 2002. - С.24-27.

  8. Бубенщиков В.В. Питання оцінки Берестейської церковної унії та Греко-Католицької Церкви при викладанні курсу релігієзнавства // Наукові записки Тернопільського державного

14

педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: історія. - Вип.4. - Тернопіль,

2002. – С.103-106

  1. Бубенщиков В.В., Кралюк П.М. Українсько-білоруські переклади Біблії // Кардинал Йосиф Сліпий і сучасність. - Івано-Франківськ: Плай, 2002. - С.188-194.

  2. Бубенщиков В.В., Кралюк П.М. Іов Кондзелевич та Луцьке Хрестовоздвиженське братство // Сакральне мистецтво Волині. Матеріали IX міжнародної наукової конференції. - Луцьк, 2002. - Вип.IX . - С.19-21.

  3. Бубенщиков В.В. Суспільно-політичні й релігійно-культурні проблеми в полемічному творі Мелетія Смотрицького “Верифікація невинності...” // Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. - Вип.ІV, частина ІІ. - Рівне, 2003. - С.10-14.