Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Олімпійський і професійний спорт


Микитчик Ольга Сергіївна. Розвиток координаційних здібностей стрибунів у воду 5-7 років на етапі початкової підготовки : дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.01 / Дніпропетровський держ. ін-т фізичної культури і спорту. — Д., 2007. — 177арк. — Бібліогр.: арк. 156-172.



Анотація до роботи:

Микитчик О.С. Розвиток координаційних здібностей стрибунів у воду 5-7 років на етапі початкової підготовки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту за спеціальністю 24.00.01 – Олімпійський і професійний спорт – Національний університет фізичного виховання і спорту, Київ, 2006.

Дисертація присвячена актуальній проблемі для складнокоординаційних видів спорту, а саме проблемі розвитку координаційних здібностей 5-7-річних стрибунів у воду, які знаходяться на етапі початкової підготовки.

В роботі вперше визначені специфічні та неспецифічні для стрибунів у воду засоби розвитку координаційних здібностей, які необхідні для успішного навчання юних спортсменів базовим елементам „школи” стрибків у воду, та встановлені особливості їх оптимального співвідношення; обґрунтована та розроблена програма цілеспрямованого розвитку координаційних здібностей 5-7-річних стрибунів у воду, яка базується на врахуванні рівня їх моторики та особливостей оптимального співвідношення специфічних та неспецифічних тренувальних засобів. Доповнені відомості про рівень прояву координаційних здібностей 5-7-річних стрибунів у воду на етапі початкової підготовки. Набуто подальшого розвитку знання щодо: необхідного рівня прояву специфічних та неспецифічних координаційних здібностей для успішного навчання юних спортсменів базовим елементам „школи” стрибків у воду; оптимізації обсягів тренувальних навантажень з загальної та допоміжної фізичної підготовки 5-7-річних стрибунів у воду, які тренуються на етапі початкової підготовки відповідно до особливостей їх моторики.

1. Аналіз даних літературних джерел свідчить, що в стрибках у воду недостатньо обґрунтовані рекомендації з використання методичних прийомів щодо визначення завдань розвитку координаційних здібностей. В той же час узагальнення наукових досліджень з питань розвитку цих здібностей у 5-7-річних стрибунів у воду, дозволило встановити, що сучасні особливості їх розвитку вимагають розширення кількості досліджень, які б стосувалися оптимального підходу до вибору засобів їх розвитку, рекомендацій з використання методичних напрямків, які повинні сприяти підвищенню рівня провідних фізичних якостей в стрибках у воду.

2. Тестування по закінченню педагогічного експерименту встановило, що 75% спортсменів експериментальної групи вже переважно мали середній та вищий за середній рівні розвитку здібностей до орієнтування у просторі, до статичної рівноваги та загальної координованості рухів. При цьому рівень оволодіння ними базовими елементами «школи» виду спорту був більш досконалим ніж у контрольної групи. Отже наявний розвиток координаційних здібностей є достатнім для ефективного оволодіння базовими елементами „школи” у відповідності до чинної «Програми для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких спортивних шкіл та шкіл вищої спортивної майстерності».

3. Проведені дослідження визначили рівень моторики юних стрибунів у воду, які тільки почали займатися цим видом спорту. З’ясовано, що при складанні рухових тестів 75% юних стрибунів у воду мають низький рівень розвитку координаційних здібностей. Це стало підставою для розробки програми, що спрямована на підвищення рівня цих вагомих для стрибків у воду фізичних якостей.

4. Розроблена програма цілеспрямованого розвитку координаційних здібностей, яка ґрунтується на засадах оптимального співвідношення специфічних і неспецифічних для стрибунів у воду засобів розвитку цих здібностей, та дозоляє враховувати рівень моторики сучасних юних спортсменів і вимоги чинної Навчальної програми.

Запропоновано інше співвідношення годин на різні види підготовки, яке дозволило досягти більш істотних приростів показників моторики стрибунів експериментальної групи у порівнянні з контрольною, які тренувалися згідно чинної Навчальної програми. Так, на 1-му році навчання на загальну підготовку нами пропонується відводити 107 навчальних годин (34%), на допоміжну – 100 годин (32%), на спеціальну – 35 годин (11%), а на 2-му році навчання на загальну – 117 годин (28%), на допоміжну – 125 годину (30%) та на спеціальну – 98 годин (24%). При цьому 96 (23%) та 76 (18%) годин, відповідно, на 1-му та 2-му роках навчання слід відводити на навчання плаванню, теоретичну та виховну роботу та на здачу контрольних нормативів.

5. Впровадження авторської програми дозволило підвищити в цілому рівень координаційних здібностей стрибунів у воду на 61%, а рівень їх рухових можливостей – на 60% (р<0,05). Величина приросту конкретних координаційних здібностей коливалися в межах від 52% (здібність до оцінки динамічних параметрів рухів) до 86% (здібність до рівноваги).

6. Застосування авторської програми також сприяло значному покращенню рівня загальної фізичної підготовленості юних стрибунів у воду, а саме: швидкісних можливостей – на 64%, швидкісно-силових можливостей – на 40%, силових можливостей – на 74%, загальної витривалості та силової витривалості – на 60% та 63%, відповідно (р<0,05).

Дослідженнями встановлено, що в експериментальній групі вищий за середній рівень загальної фізичної підготовленості спостерігався у 43% дітей, а середній – у 57%. У спортсменів контрольної групи цей показник був значно нижчим: нижчий за середній рівень був відмічений у 19% дітей, середній – у 73% та вищий за середній – лише у 8%.

7. Розроблені практичні рекомендації з оптимізації навчально-тренувального процесу стрибунів у воду на етапі початкової підготовки, основою для яких стали експериментально обґрунтовані блоки тренувальних засобів, що сприяють розвитку окремих координаційних здібностей і навчанню основам „школи” стрибків у воду, відповідно до вимог «Програми для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких спортивних шкіл та шкіл вищої спортивної майстерності».

Подальше перспективне дослідження проблем комплексного розвитку координаційних здібностей на етапах багаторічної підготовки в стрибках у воду має включати відомості про найприорітетніші з них та враховувати особливості використання специфічних та неспецифічних для стрибунів у воду засобів їх розвитку.

Публікації автора:

  1. Микитчик О. Роль та місце координаційних здібностей в стрибках у воду на етапі початкової підготовки // Молода спортивна наука України: Зб. наук. праць з галузі фізичної культури та спорту. – Л., 2002. – Вип. 6. – Т.2. – С. 156-158.

  2. Микитчик О. Вихідний рівень фізичного розвитку стрибунів у воду 5-7 років // Молода спортивна наука України: Зб. наук. праць з галузі фізичної культури та спорту. – Л., 2003. – Вип. 7. – Т.3. – С.81-83.

  3. Микитчик О. Розвиток координаційних здібностей стрибунів у воду 5-7 років // Молода спортивна наука України: Зб. наук. праць з галузі фізичної культури та спорту. – Л., 2004. – Вип. 8. – Т.1. – С. 269-272.

  4. Микитчик О.С., Мелешко В.І. Проблема діагностики координаційних здібностей в стрибках у воду // Спортивний вісник Придніпров’я: Науково-теоретичний журнал. – Дніпропетровськ, 2002. - №2. – С. 47-49.

Особистий внесок здобувача полягає в постановці проблеми та проведенні дослідження, статистичній обробці та узагальненні результатів дослідження.

  1. Микитчик О. Розвиток рухових можливостей стрибунів у воду 5-7 років // Спортивний вісник Придніпров’я: Науково-теоретичний журнал. – Дніпропетровськ, 2004. - №5. – С. 48-50.

  2. Микитчик О. Особливості розвитку координаційних здібностей стрибунів у воду на етапі початкової підготовки // Спортивний вісник Придніпров’я: Науково-теоретичний журнал. – Дніпропетровськ, 2006. - № 3. – С. 16-20.

  3. Микитчик О. Оцінка фізичного розвитку стрибунів у воду 5-7 років // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. праць / За ред. С.С.Єрмакова. – Х., 2003. – №18. – С.86-91.

  4. Микитчик О. Розвиток рухових можливостей стрибунів у воду 5-8 років // Олимпийский спорт, физическая культура и здоровье нации в современных условиях: Материалы международной научно-практической конференции, посвященной XXVIII Олимпийским играм в Афинах 13-14 мая 2004 года, Луганск. – С.118-120.

  5. Микитчик О. Фізичний розвиток хлопців-стрибунів у воду 5-7 років // Фізична культура спорт і реабілітація в закладах освіти: Збірник наукових праць. – Рівне: РДГУ, 2004 – Випуск 2. – С. 48-52.

  6. Микитчик О. Доцільність проведення досліджень в сфері підготовки в стрибках у воду // Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту школярів та студентів України: Матеріали II Всеукраїнської наукової конференції. – Суми, 2002. – С. 114-117.

  7. Микитчик О. Фізіологічні основи спортивного тренування в стрибках у воду // Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту школярів та студентів України: Матеріали III Всеукраїнської наукової конференції. – Суми, 2003. – С. 193-195.

  8. Микитчик О. ЧСС як критерій дозування фізичного навантаження // Роль фізичної культури та спорту в становленні та зміцненні генофонду України: Тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Полтава, 2003. – С. 92-93.

  9. Мелешко В.І., Микитчик О.С. Рівень координаційних здібностей стрибунів у воду 5-8 років наприкінці етапу початкової підготовки // Актуальные проблемы научно-методического и медико-биологического обеспечения спортивной тренировки. Региональные аспекты: материалы научно-практической конференции «Спортивная наука Донбасса». – Донецк, 2004. – С. 114-118.

Особистий внесок здобувача полягає в проведенні дослідження та обробці отриманих результатів стосовно рівня координаційних здібностей стрибунів у воду на початку та наприкінці етапу початкової підготовки.